"8-as" játék szabályai


  • Bármilyen golyó a Tőponton, de a hátsó sor sarokpontjain ellentétes típusú golyóknak kell lennie.
  • Kezdés a Homlokvonal mögül.
  • Kezdést követően a versenyző golyócsoportot választ (csíkos vagy teli).
  • Az első, "bemondott" golyót bármilyen kombinációs lökéssel le lehet lökni.
  • Cél: a választott golyócsoport összes gólyójának lekökése után a 8-as (fekete) golyó zsebbe süllyesztése.
  • Minden választott golyót és zsebet be kell mondani.
  • Ha a saját golyó mellett bármilyen golyó (kivéve: 8-as) leesik, az érvényes találatnak minősül.
  • A 8-as golyó az utolsó. Ha ez előbb esik le, mint a választott golyócsoport golyói, a versenyző elvesztette a frame-t.
  • Kezdés utáni hiba esetén az ellenfél folytathatja a játékot a Homlokvonal mögül előre vagy visszaadhatja a játéklehetőséget a kezdő játékos számára.
  • Hiba esetén az ellenfél "golyó kézben" állással folytatja a játékot.
  • Ha a fehér golyó esik, az hiba és "golyó kézben" állással folytatódik a verseny

"9-es" játék szabályai


  • 9-es golyó a Tőponton.
  • 1-es golyó a kezdőponton, előre tolva.
  • Kezdés a Homlokvonal mögül.
  • Kezdés után 3 golyónak a Homlokvonal mögé kell érkeznie vagy a "nem érkezett" golyónak lyukba kell esnie, különben hiba.
  • Mindig a soron következő, legkisebb értékű golyót kell a zsebbe süllyeszteni, vagy a legkisebb értékű golyóval egy másik célgolyót..
  • A 3 golyós szabályt akkor is alkalmazni kell, ha kezdőlökésből esik le a 9-es golyó.
  • Hiba esetén az ellenfél folytathatja a nyitott állást vagy visszaadhatja a játéklehetőséget a kezdő játékos számára.
  • Ha a fehér golyó esik, az hiba és "golyó kézben" folytatódik a verseny.
  • Ha kezdésnél hibával együtt esik le a 9-es golyó vagy nem érvényesült a "3 golyós szabály", akkor az a tőpontra kerül vissza.

"10-es" játék szabályai


  • 1-es golyó a Tőponton.
  • A 10-es golyó középre kerül a kezdéskor.
  • Kezdés a Homlokvonal mögül bárhonnan.
  • Mindig a soron következő, legkisebb értékű golyót kell a zsebbe süllyeszteni, vagy a legkisebb értékű golyóval egy másik célgolyót..
  • Mindig a soron következő, legkisebb értékű golyót kell érvényes módon eltalálni
  • Érvényes lövéskor a soron következő golyó eltalálása után valamelyik golyónak falat kell érnie, vagy valamely célgolyónak a lyukba kell kerülnie
  • Érvényes kombinációs lökéssel más golyó is belökhető, a golyó és a zseb megnevezésével lökés előtt
  • Minden golyót és zsebet be kell mondani a lökés előtt. A nem bemondott golyó elsüllyesztését követően az ellenfél folytathatja vagy visszadhatja a lökés jogát.
  • A 10-es golyó elhelyezhető a zsebben kombinációs, szabályos lökéssel, de ebben az esetben visszakerül a tőpontra.
  • A versenyző akkor nyeri a játékot, ha szabályosan a 10-es golyót a játék végén (utolsó golyóként) löki a bemondott zsebbe.

"14/1-es" játék szabályai


Általános alapelvek
  • A 14/1-es játékot egy fehér (dákóval meglökött) és 15 színes golyóval kell játszani.
  • A színes golyók 1-től 15-ig számozással vannak ellátva. A golyókat háromszög alakban kell felállítani, mégpedig úgy, hogy az első golyó a tőpontra kerüljön.
  • A 14/1 bemondásos játékban be kell mondani mind a golyót, mind a tasakot. Minden bemondott és korrekt módon tasakba küldött golyóért egy pont jár.
A játék megkezdése, a golyók felállítása
  • A 15 golyó tetszés szerinti rendben állítható fel, háromszög alakban.
  • A játékot kezdő versenyzőnek a fehér golyót a homlokmezőbe kell állítania, bármely pontra.
  • A játékot kétféle módon kezdheti el:
    • Biztonsági lökést mond be. A fehér golyót rá kell lökni a háromszög alakban álló golyókra, és legalább két célgolyónak valamelyik játékmező határt, valamint a fehér golyónak valamelyik falat érintenie kell.
    • Bemond egy bizonyos célgolyót és egy tasakot. Ha a bemondott lökés korrekt módon sikerül, tovább játszhat.
    • Amennyiben a játékosnak nem sikerül szabályos kezdőlökést végeznie, 2 (kettő) mínusz pontja lesz.
    • Ha biztonsági lökést mond be, de nem sikerül legalább két célgolyót valamelyik játékmező határra, és a fehér golyót a falra küldenie, ellenfele megismételtetheti vele a kezdőlökést, mégpedig annyiszor, illetve mindaddig, amíg nem sikerül szabályos kezdőlökést végeznie.
    • A lökésben lévő játékost minden egyes újabb kihagyás miatt két mínusz ponttal kell büntetni. Kezdőlökésnél nem alkalmazható a három egymást követő hibára vonatkozó szabály.
    • Amennyiben a kezdőjátékos nem küldi tasakba a bemondott golyót, de legalább két célgolyó érinti valamelyik játékmező határt és a fehér golyó valamelyik falat, a lökésre következő játékos az ily módon kialakult állásból folytatja a játékot.
    • Ha a fehér golyó a kezdőlökéssel tasakba kerül, vagy az asztal játékfelületén kívül áll meg, e körülmény mínusz 1 (egy) pontot eredményez.
    • Az első felvétel csak akkor tekinthető befejezettnek, ha a játékos a szabályoknak megfelelően végezte el a kezdőlökést.
    • Szabályértelmezés: a "szabályoknak megfelelően" azt jelenti, hogy két célgolyó érinti valamelyik játékmező határt, a fehér golyó pedig valamelyik falat.
A játék
  • Minden korrekt módon bemondott és tasakba küldött golyóért 1 (egy) pont jár. Ha ugyanazzal a lökéssel egyidejűleg más golyó is tasakba jut, minden egyes golyóért további egy-egy pont jár.
  • Amennyiben a bemondott golyó nem esik tasakba, vagy nem a megfelelő tasakba esik, az esetleg többi, tasakba került golyót vissza kell állítani a tőpontra, illetve - ha már foglalt - a hosszvonalra, mégpedig a tőponthoz minél közelebb. Ha a játékos hibát követ el, le kell tőle vonni egy pontot (még akkor is, ha ezzel negatív pontszáma lesz).
  • Az adott játékos addig folytathatja a lökést, amíg a bemondott golyót a bemondott tasakba tudja a szabályoknak megfelelően küldeni.
  • A karambol és a kombináció nem tilos, és mint olyat nem kell bemondani. Ha a versenyzőnek nem sikerül korrekt módon tasakba küldenie a golyót, vagy valamilyen hibát követ el, ellenfele következik lökésre.
  • A 14 első golyó tasakba küldése után, de mielőtt a következő lökésre sor kerülne, a játékvezető ismét háromszögbe állítja a tasakba küldött 14 golyót, azonban az elülső golyó helyét szabadon hagyja.
  • A golyók visszaállítása után a versenyző folytathatja a játékot. Addig lökhet tovább, amíg valamelyik bemondott golyót korrekt módon tasakba küldi, hibát nem követ el, biztonsági lökést nem játszik, vagy el nem éri az előírt pontszámot.
A játszma megnyerése
  • A játékot az a versenyző nyeri, aki előbb éri el az előírt pontszámot.
A kezdőállásba helyezést akadályozó golyók
  • Ha a játékos egyetlen lökéssel tasakba küldi a 14-es és a 15-ös golyót, ezért 2 (kettő) pontot kap, és az összes golyót háromszögbe kell állítani. A fehér golyó ott marad játékban, ahol megállt.
  • Ha a 15. (utolsó) golyó a háromszögben, vagy hozzá közel áll, a homlokpontra kell helyezni. Ha viszont a fehér golyó már a homlokponton áll, akkor a 15-öst a középpontra kell tenni.
  • Ha a 15-ös és a fehér golyó is a háromszögben, vagy hozzá közel áll, mind a 15 golyót háromszögbe, a fehér golyót pedig a homlokmezőbe kell állítani.
  • Ha a fehér golyó a háromszögben, vagy hozzá közel kerül nyugalmi állapotba:
    • A homlokmező bármely pontjáról lehet játszani, feltéve hogy a 15. golyó nem a homlokmezőben áll.
    • A homlokponttól (a homlokvonal középpontjától) bármely irányban lehet játszani, ha a 15. golyó a homlokmezőben áll
    • a középpontról lehet játszani, ha a 15. golyó oly közel áll a homlokponthoz, hogy nem lehet odaállítani a fehér golyót.
    • Mindezen esetekben a játékos választhat, hogy a 15. golyóra vagy a háromszögbe állított golyókra játszik-e.
  • Ha a játék során mind a 15 golyót háromszögbe kell állítani (pl. mert a 14. és a 15. golyó egyidejűleg tasakba került, vagy mert a 15. és a fehér golyó akadályozza a golyók felállítását), a soron következő lökés nem számít kezdőlökésnek, azaz nem kell két célgolyónak és a fehér golyónak falat érnie.